Idegrundlag


John Christensen som selv er ordblind, husker tydeligt da han satte sin datter til at skrive bogstaver af efter en børnebog, lige da hun var startet i skole. Det er snart 14 år siden nu.

Problemet var pludselig åbenlyst for John Christensen, hvor på tastaturet finder hun de bogstaver, der er allerflest af i bogen? Hun bliver frustreret og gider ikke forsætte med at skrive, da det er for besværeligt. Her laver John Christensen nogle mærkater med både det store og det lille bogstav ved siden af hinanden og sætter på datterens tastatur, med dette resultat at han kunne høre tasterne på tastaturet begynde og klikke en efter en. Hans datter kunne nu genkende alle bokstaver og kunne meget nemmere håndtere tastaturet.

Der er masser af tid at spare for lærerne og især for børnene er det op mod 30-60% i tid for et barn ved brug af Alfabet-tastaturet når eleverne skal lære bogstaverne at kende. Det mener opfinderen bag tastaturet, der har gjort op med de store bogstavers herredømme på tasterne.

Fjern de gamle tastaturer
John Christensens store drøm er, at være med til at ændre hele læseundervisningen i folkeskolen radikalt, med en simpel bogstavs ændring. Hen af vejen fjerner man så alle de gamle tastaturer, som findes i folkeskolen i dag, og skifter dem ud med Alfabet Tastatur Idéen for tre aldersgrupper i indskolingen, så ville man øge tilgangen til de højere klassetrin.

Det er ikke kun, når eleverne sidder med et tastatur foran sig, at læseundervisningen skal baseres på princippet i alfabet-tastaturet, mener John Christensen.
Nu har Chriba.dk udviklet en nye Alfabet tastatur App, som vil kunne hjælpe rigtig mange børn i indskolingen og til voksen undervisning.